Želite sagorjeti više masti? Započnite dan s doručkom

Drugačiji raspored obroka značajno utječe na drugačiji metabolizam unatoč jednakom kalorijskom unosu tijekom dana.

„Doručkuj kao kralj, ručaj kao građanin i večeraj kao prosjak“. Ako želite bolju razgradnju masti, to je formula za vas, potvrdilo je istraživanje provedeno na sveučilištu u Nashvilleu.

Ritam dana i noći uvelike je povezan s fiziološkim procesima u našem tijelu. To kontrolira naš unutrašnji sat, tzv. cirkadijski ritam. Pokusi provedeni na životinjama pokazali su  kako vrijeme obroka,  koje je u skladu s biološkim satom učinkovito kontrolira pretilost. Znanstvenici su potom postavili pitanje može li jedenje u skladu s našim „unutrašnjim satom“ pomoći u regulaciji metabolizma masti i tjelesne mase. I čini se da može.

Istraživanje

Studija provedena na Vanderbilt sveučilištu u Nashvilleu u Tennesseeju okupila je šestero ispitanika, 4 muškarca i 2 žene, u dobi od 51 do 63 godine, indeksa tjelesne mase od 22,2 do 33,4 bez ozbiljnih zdravstvenih komplikacija. Znanstvenici su izabrali stariju populaciju pod pretpostavkom kako je ta skupina manje otporna na promjenu vremena objedovanja.

Ispitanici su proveli 56 sati u kalorimetrijskoj komori koja mjeri potrošnju kisika i proizvodnju ugljikovog dioksida. Aktivnost je bila pretežito sjedilačka. Bili su im dostupni internet i televizija, vrijeme su mogli provesti čitajući, a imali su dvije pauze dnevno po 20 minuta za tuširanje i kratku šetnju.

Istraživanje je provedeno u dva perioda

U prvom dijelu istraživanja su ispitanici imali doručak u 8 sati ujutro, ručak u 12.30 te večeru u 17.45, dok u drugom dijelu istraživanja nisu imali doručak, nego bi popili jutarnju kavu bez mlijeka i šećera nakon čega su imali ručak u 12.30, večeru u 17.45 te obrok pred spavanje u 22.00. Duljina trajanja posta bila je gotovo ista u oba slučaja.

Doručak i obrok pred spavanje su bili identični i imali su oko 700 kcal. Veličine obroka su odredili nutricionisti, a sve što bi ostalo na tanjuru nepojedeno, vagalo se da bi se mogao izmjeriti točan dnevni unos kalorija.

U prvom dijelu istraživanja kad su imali doručak, imali su povećanu razgradnju masti tijekom sna, za razliku kad su imali obrok pred spavanje pri čemu je razgradnja masti ostala niska, a k tome je bila odgođena razgradnja zaliha glikogena pohranjenog u jetri.

Tjelesna aktivnost, tjelesna temperatura, kvaliteta sna i ritam sna i budnosti su  bili jednaki u oba slučaja što sugerira da je promjena rasporeda obroka zapravo utjecala na metabolizam ugljikohidrata i masti.

Znanstvenici su pronašli da su

ispitanici sagorjeli u prosjeku 15 g više masti u danu kad su doručkovali,

u usporedbi sa slučajem kad su imali obrok pred spavanje.

Studija pokazuje kako drugačiji raspored obroka značajno utječe na drugačiji metabolizam unatoč jednakom kalorijskom unosu tijekom dana. Ukoliko se jede obrok pred spavanje to dugoročno može dovesti do smanjene razgradnje masti i njene akumulacije u tijelu u usporedbi s postom u isto vrijeme. Prema tome, u starijih osoba koji imaju potencijalni rizik za metaboličke poremećaje, poželjno je izbjegavati obrok pred spavanje.

Započinjete li vi dan s doručkom? Ako se mučite oko izbora namirnica javite nam se, rado ćemo Vam pomoći 

           

Literatura:

Kelly, K.P., McGuinness, O.P., Buchowski, M., Hughey, J.J., Chen, H., Powers, J., Page, T., Johnson, C.H. (2020) Eating breakfast and avoiding late-evening snacking sustains lipid oxidation. PLoS Biol, 18(2), 1-16.