DASH dijeta za povišeni krvni tlak

Potvrđeno je da u svijetu 15-37 % odraslog stanovništva ima povišen krvni tlak, dok u dobi od 60 godina rizik raste na 50 %.

Hipertenzija ili visoki krvni tlak definira se kao sistolički tlak viši od 140 mmHg i dijastolički tlak viši od 90 mmHg. Naziva se još i “tihim ubojicom” jer značajno povećava rizik od svih najčešćih negativnih ishoda kardiovaskularnih bolesti, uključujući srčani udar, iznenadnu srčanu smrt, koronarnu srčanu bolest, zastoj srca, aneurizmu abdominalne aorte, ali i bolest bubrega te retinopatiju.

Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO) preporučeni dnevni unos soli je 5 g/dan, a u Hrvatskoj se prosječno unosi 11,6 g/dan. Veliki broj namirnica koje konzumiramo prirodno sadrže dovoljnu količinu soli.

DASH dijeta

DASH (eng. Dietary Approaches to Stop Hypertension) je klinička studija koja je ispitivala djelovanje hranjivih tvari na krvni tlak i razvijena je od strane Nacionalnog Instituta za Srce, Pluća i Krv te je prihvaćena kao prevencija hipertenzije. Plan prehrane ove studije obogaćen je voćem, povrćem, mlijekom i mliječnim proizvodima s nižom količinom zasićenih masnih kiselina, ukupnim mastima i kolesterolom te se naglasak stavlja na smanjeni unos natrija. Također uključuje i cjelovite žitarice, ribu, piletinu i orašaste plodove, a smanjen je unos crvenog mesa, slatkiša te zaslađenih pića. Usporedbom s drugim dijetama, ovakva prehrana je bogata kalijem, magnezijom, kalcijem kao i bjelančevinama te prehrambenim vlaknima, odnosno hranjivim tvarima koje vode ka snižavanju krvnog tlaka. DASH dijetom se dnevni unos soli ograničava na 2,3 g/dan.

Prehrambene smjernice za borbu protiv hipertenzije (DASH dijeta) (Banjari, 2013)

Prehrambene smjernice za borbu protiv hipertenzije (DASH dijeta) (Banjari, 2013)

 

Koliko je dopušteno piti alkohola?

Konzumacija alkohola se mora ograničiti kod osoba s povišenim krvnim tlakom jer su ova dva parametra u pozitivnoj korelaciji. Alkohol djeluje na živčani sustav povećavajući aktivnost simpatičkog sustava, a k tome su zapažene i povišene vrijednosti hormona koji potiču vazokonstrikciju. Pokazalo se kako dva pića na dan ili manje nemaju utjecaja na krvni tlak pa je umjerena konzumacija dopuštena. Jednim pićem se smatra 350 mL piva, 150 mL vina i 45 mL jakog alkoholnog pića.

Skrivene soli i zamjene za sol

Sol je prirodno prisutna u hrani, ali se i dodaje zbog konzerviranja ili poboljšanja okusa. Znatna količina soli koju unosimo u organizam nalazi se skrivena u polugotovoj i gotovoj hrani, poglavito u mesnim prerađevinama i pekarskim proizvodima. Kalijev klorid je najčešće korištena zamjena za kuhinjsku sol u proizvodima sa niskim ili smanjenim udjelom natrija.

Podizanje razine svijesti i edukacija o štetnosti soli značajno smanjuje incidenciju i smrtnost od čestih kroničnih bolesti i njihovih komplikacija. Patite li od povišenog krvnog tlaka? Za više informacija o hipertenziji i odabiru namirnica javite nam se s povjerenjem za pomoć!

 

Literatura:

Banjari I., Bajraktarović-Labović S., Misir A., Huzjak B. (2013) Mediterranean Diet and Cardiovascular Diseases. Timočki medicinski glasnik 38(4), 188-202.

Husain, K., Ansari, R.A., Ferder, L. (2014) Alcohol-induced hypertension: Mechanism and prevention. World J. Cardiol. 6(5), 245-252.

Roerecke, M., Kaczorowski, J., Tobe, S.W., Gmel,G.,  Hasan, O.S.M., Rehm, J. (2017) The effect of a reduction in alcohol consumption on blood pressure: a systematic review and meta-analysis. Lancet Public Health. 2(2), 108-120.

Siervo, M., Lara, J., Chowdhury, S., Ashor, A., Oggioni, C., Mathers, J.C. (2015) Effects of the Dietary Approach to Stop Hypertension (DASH) diet on cardiovascular risk factors: a systematic review and meta-analysis. Brit. J. Nutr. 113, 1–15.